Magyar L-es Vasút Klub

LEGO-vonatot szeretnék, hogyan kezdjek neki? - 2. rész

2016. szeptember 01. - Ashi Valkoinen

Előző cikkünkben főleg gyerekek és szüleik számára mutattuk be, hogyan érdemes elindulni a LEGO-vasutazás felé. Mostani cikkünkben olyan hosszútávú lehetőségeket kívánunk előtérbe helyezni, melyekhez mélyebben és gyakrabban kell a zsebünkbe nyúlni - viszont amit kapunk, élethosszig tartó játék és szórakozás lesz.

2. Tizenéveseknek, játékos kedvű felnőtteknek és modellezőknek

Ha már van állandó keresetünk fizetés vagy ösztöndíj formájában, ami lehetővé teszi számunkra, hogy többet költsünk egy hobbira, nem feltétlen érdemes rögtön azokkal a LEGO-készletekkel, alkatrészekkel kezdeni, amelyeket ma meg lehet vásárolni a boltok polcain. A LEGO-vonatok szinte egyidősek a cég műanyag játékkockáival, a kezdetek kézzel tologatós vonatait különböző önműködő járművek követték. A LEGO-vonatos témát a meghajtáshoz használt áram feszültsége és a betáplálás módja alapján az alábbi időszakokra oszthatjuk:

12V - A szerelvényeket a kerekeket vezető sínszálak között elhelyezkedő, középső, pozitív és negatív pólusra osztott sín látta el 12 voltos egyenárammal. Az áramot felvevő érintkezők a hajtott forgóvázak alján helyezkedtek el. A vonatokhoz kapható síneket (először kék, majd világosszürke színben) szét lehet bontatni talpfára és sínszálra, valamint az áramot vezető középső sínszálra. A 12V-os rendszerhez állítható kétfényű jelzőket, távvezérelhető váltókat és sorompókat is lehetett beszerezni, kétségkívül az összes rendszer közül ez rendelkezett a legtöbb, modellvasutas asztalokon is megtalálható kiegészítővel. A '70-es, '80-as években kapható készletek, illetve a sínrendszer beszerzése tetemes anyagi forrásokat igényel, ráadásul az öregedő motorok nem vagy csak nehézkesen javíthatóak - a 12V-os rendszer készletei kevésbé alkalmasak nagy terepasztal építésére, mint LEGO-gyűjteményünk bővítésére ritkaságszámba menő darabokkal.

4.5V - A 12V korszakkal nagyjából párhuzamosan létezett, 4,5V-os elemről meghajtott vonatokkal. A sín ugyanaz volt, mint a 12V-os készleteknél, de középső, áramvezető sínszál nélkül. 

9V - A 4.5V / 12V korszakot felváltó 9V-os korszak alkatrészei a legelterjedtebbek a jelenlegi vonatos tematikájú LEGO-terepasztalokon. A váltók kialakítása változott, és 1991-ben kialakult a jelenleg is használatos LEGO-síngeoemtria. A sín alkatrészeknél a talpfarács és a sínszálak egybe vannak öntve, nem szétszedhetőek, s a sínszálak teteje fémborítást kapott. A sínről a 4.5V / 12V forgózsámolyainál valamivel alacsonyabb, fémkerekű forgóváz veszi fel az áramot, mely forgóvázban van elhelyezve a hajtás is. A 9V-os korszakban rengeteg készlet jelent meg, de a korábbról ismert fényjelzők, távvezérlésű váltók és sorompók elmaradtak, a váltókat és az útátjárókat csak kézzel lehetett kezelni ezekben a készletekben, aki többet szeretett volna, saját magának kellett motoros állítást terveznie.

RC - A 9V-os korszak beszüntetését a LEGO-vasút rajongók körében óriási tiltakozás övezte a 2005-2006-os időszakban, de a gyerekjátékokra vonatkozó szigorodó szabályozás miatt a konnektorba dugós, hálózati üzemeltetésű vonatok nem maradhattak tovább (maradni maradhatott volna, csak nem a célcsoportként megjelöl 6-12 éves gyerkőcöknek kategóriában). A LEGO a gyártási költségek racionalizálása miatt fémborítás nélküli síneket gyártott csak, melyeken az újab, elemes vonatok tudtak futni, de a régi 9V-os mozdonyok nem, s a gyártás beszüntetésével a fémborítású sínek árai azonnal kitartó emelkedésbe kezdtek. Az RC (Radio Control) korszak nagy viszsalépés volt - az elemtartó blokk és a dekóder egyetlen, 28 bütyök hosszú alapba lett süllyesztve, mely lehetetlenné tette a rövid tolatómozdonyok építését, ráadásul a készletekhez járó, nem fémkerekű vonatmotor teljesítménye is igen harmatosra sikerült, s 2009-ben véget is ért a termékvonal.

PF - Power Functions termékcsoportból származik a legújabb, mai korszak neve. Az elektromos legók egységesítése jegyében a vonatos termékcsoport is megkapta a Technic készletekben megjelenő elemtartókat és csatlakozókat, s egy ilyen csatlakozóval bíró, az RC-vonatmotornál nagyobb fordulatszámú és nyomatékú, valamint jobb energiafelhasználású vonatmotort is kaptunk. Az elemtartó doboz, a dekóder és a vonatmotor mint egymástól független alkatrész, így tetszőleges elrendezésben tudjuk beépíteni őket, s nagy szabadságunk van saját alkotások létrehozásában.

balit.jpg

12V-os szerelvények egy korabeli LEGO-prospektusból

Nade, ha belekezdünk ebbe a gyönyörű hobbiba, melyik sínrendszer válasszuk?

Sok szempontot figyelembe vehetünk - a retro hangulat, a rendszerek terhelhetősége, a játékélmény, a vonatvezetés / üzemeltetés kényelme, a cserealkatrészek elérhetősége mind egy-egy ilyen szempont. Ezek fényében a különböző korszakokról pár sort az alábbiakban olvashattok: 

4.5V / 12V - A fémvezető rész nélküli kék síneket könnyű beszerezni, de a világosszürkéket már kevésbé, és a sínszálak alá pattintandó talpfák is sokba kerülhetnek. Emellett a sínrendszer régebbi váltógeometriája miatt nehezen illeszthető a mai klubok által használt terepasztalokba, valamint az elektromos alkatrészek karbantartása / pótlása is nehezen megoldható. A 12V-os trafó áramkorlátja miatt ráadásul 3-4 kocsinál hosszabb vonatokat nem is tud megbízhatóan mozgatni. Akkor kezdjünk neki ilyen sínrendszerrel dolgozni, ha egy nem túl nagy, retro jellegű terepasztalt szeretnénk alkotni, vagy kifejezetten a korszak készleteiből álló gyűjteményt szeretnénk összehozni (de ez elképsztően drága buli). Ha hosszabb / szélesebb, realisztikusabb vonatok építése a cél, vagy másokhoz illeszkedő terepasztalt szeretnénk készíteni, akkor a 4.5V / 12V nem jó választás. 

9V - A legtöbb kiállítói klub terepasztalával kompatibilis sínrendszer. Előny, hogy a vonatokat egyhelyben ülve, egy trafó mellől lehet vezetni, viszont nagyobb terepasztaloknál szakaszolni kell (vagy ugyanazon kört több helyről táplálni). Hátrány az analóg vasútüzem (szakaszolások, kábelezés az asztal alatt) , valamint a 9V-os egyenes síndarabok folyamatosan növekedő ára. Nehéz vonatokhoz több motort kell használni, s a LEGO-által gyártott 230V AC / 9V DC adaptert is ki kell cserélni egy erősebb (1-3 A áramerősséget tudó) darabra, viszont az effajta rendszer teljesen működőképes és alkalmas 3-5 kg-os szerelvények továbbítására is. Ebbe a súlykategóriába a LEGO-sínek nyomtávjához méretarányos, több részletet tartalmazó vonatok is megépíthetőek.

RC - Az egyetlen kategória, amit nem ajánlok senkinek jó szívvel. Az RC-hez kapható vonatmotor harmatgyenge, a dekóderrel egybeöntött elemtartó vonatalapnak egyetlen előnye, hogy a hozzá tartozó távirányú hatóstávja jóval nagyobb, mint az újabb PF-rendszer infrás távirányítója. Egyetlen értelmes felhasználási módja, ha az elemtartó kimenetére egy átalakítókábel segítségével (9V - PF konverterkábel) újabb fajta, PF-vonatmotorokat teszünk.

PF - A legfrissebb termékcsalád, ahol a legnagyobb építési szabadságot kapjuk az elektromos alkatrészek különállósága miatt. Nincs szükség fémes, drága sínekre, szakaszolásokra, kábelezésre - csak újratölthető elemekre (ha sok vonatunk van, akkor sokra) és a távirányítóra, amellyek akár 8 vonatot is irányíthatunk. Ugyanez a hátránya is - van, amikor 8 vonatnál többet szeretnénk vezérelni, anélkül, hogy kettő egyszerre indulna el, vagy funkciókat tennénk a vonatra - világítás, ajtónyitás, áramszedőmozgatás, s egy-egy funkció távvezérlése máris csökkenti a vonatvezetésre alkalmas csatornák számát. Egy vevőre több vonatmotort is kapcsolhatunk, így viszonylag nehéz szerelvényeket is mozgathatunk csak a gyári alkatrészek segítségével - de a távirányító korlátozott hatótávja miatt érdemes a vonat mellett sétálnunk, nehogy elszálljon egy kanyarban... többnapos kiállításokon kifejezetten fárasztó, kényelmetlen, hogy kísérgetni kell a járművet.

A fentiek elolvasása után pedig, kedves olvasó, tedd fel magadnak a kérdést, mit szeretnél?

Régiségeket gyűjteni? 4.5V / 12V / 9V készletek az ideálisak számodra.

Modellezni és közben játszani?  PF-rendszer és néhány extra vonatkerék / sín kell számodra!

Analóg terepasztalt üzemeltetni, esetleg többedmagaddal? Csakig 9V, sok-sok extra egyenes sínnel, motorral és vonatkerékkel, valamint egy temérdek alkatrész sem árt!

Érdemes megjegyezni, hogy a 4.5V / 12V / 9V síneken is elmennek az elemes vonatok, mivel a nyomtáv a kezdetek óta változatlan. Így ha 9V pályába fektetünk be, de RC / PF vonatokat járatunk rajta, a fémborításnak köszönhetően a vendégségbe érkező 9V-os gépek is tudnak rajta közlekedni!

 

A bejegyzés trackback címe:

https://mlvk.blog.hu/api/trackback/id/tr2811669662

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása