Magyar L-es Vasút Klub

Járműbemutató - MÁV Ganz-Hunslet BVmot

2017. július 28. - Ashi Valkoinen

 

 

Alapadatok

Név: MÁV Ganz-Hunslet Bvmot (“Samu”, 434-es sorozat)
Készítette: Raáb Donát
Kategória: villamos motorvonat
Pályaszám: 434 001 (korábban BVmot 001)

LEGO-adatok

Készült: 2017, július
Átépítés: ---
Építési nagyság: 8WN
Méretarány: ~1:42
Hajtás: 2 db. Power Functions vonatmotor
Vezérlés: Power Functions v2 infravevő
Kiegészítők: Jelenleg nincs, később beépítésre kerülnek: kapcsolható homlokfények, utastér-világítás

Története

A BVmot villamos motorvonatot még 2014 februárjában terveztem meg LDD-ben, virtuálisan ekkor a motorkocsit és a vezérlőkocsit alkottam meg. Szerencsére a két vonatvég nagyon hasonló egymáshoz, így a ferde mintákkal bonyolított, döntött és osztott üvegű vonatorrot csak egyszer kellett megtervezni. Adott némi fejfájásra okot, hogy a több, különböző magasságú ferde minta is volt mindkét kocsin, a 9 plate magas kék ablaksávban 3 brick magas tetőket (és inverzét), a 10 plate magas narancssárga sávban pedig SNOT-technikával beépített, feszített sajtokat kellett alkalmaznom (1. ábra).


1. ábra: BVmot motorkocsi LDD-es tervrajza. A vezetőfülke felől SNOT-sajtokkal, a másik kocsivégnél 3 brick magas tetővel és inverzével oldottam meg a különböző színű, ferde mintákat.

Az LDD nem engedte berakni az egymással szembe néző sajtokat, hiszen két, egymással szembeforgatott ilyen alkatrész 2,6 plate távolságot ad ki (alapjuk 2,5 plate = 1 stud széles). Az alkalmazott minta némi feszítéssel jár, melyet jól szemléltet a 2. ábra.


2. ábra: Ferde minta építése sajtokból. A felső, fekete 1×6-os laposon jól látszik a feszítés. Mivel két, egymással szembe forgatott sajt 2,6 plate szélességet ad, így páratlan alapterületen tudunk belőle jól építkezni (2,5 plate = 1 stud).

Miután a valóságban készült próbamintán jól szerepelt a szembefordított sajt technika, ezért később is bátran mertem alkalmazni, és a fehér-kék, valamint kék-sárga határoknál is ezek használata mellett döntöttem. Azonban a sok feszítés egymás melletti viselkedését illetően leginkább reménykedtem, hogy nem robban le a motorkocsi és a vezérlőkocsi vége.

Nos, szerencsére nem. (3. ábra)


3. ábra: Ferde minták sajt alkatrészek segítségével. Szerencsére annyira nem feszül a struktúra, hogy szétessen a vonat, sőt, egyszer le is ejtettem építés közben, de nem tört atomjaira.

A két vonatvég megtervezése mellett a két középső, ún. betétkocsi is tartogatott némi kihívást. A motorvonatról szerzett adatok (jellegrajz) alapján ugyanis kiderült, hogy mindkét kocsi egyforma hosszúságú, de a másodosztályú kocsinak 11, az elsőosztályú kocsinak 10 nagy utastéri ablaka van oldalanként. Ez a gyakorlati megvalósítás szempontjából azt jelentette, hogy az elsőosztályú kocsinál valamilyen módszerrel meg kellett oldanom, hogy a 10 ablak közé eső 9 ablakközben, továbbá a mosdóablakok felé eső 2 ablakközben el kell osztanom a hiányzó egy ablak szélességét. A másodosztályú kocsikon hagyományos LEGO-vonatablakokat alkalmaztam, de sajnos ezeket nem tudtam használni az elsőosztályú kocsiban, bár ötletem volt rá. Ha az elsőosztályú kocsin minden ablakközbe élére állítva teszek egy csempét (2×4 területűt, hogy a vagon belső oldalában meg lehessen fogatni), akkor kijött volna a kiosztás (1 vonatablak szélessége 4 stud, ami 10 plate-re osztható), de sajnos a LEGO-vonatablak és a BVmot motorvonat kék sávjának magassága 3 brick = 9 plate, míg az élére állított 2×4-es csempe magassága 10 plate. Így a hagyományos vonatablakok alkalmazását el kellett vetnem, helyette végig SNOT-technikával épített ablaksort választottam. A 4 stud = 10 plate szélességű eredeti vonatablak SNOT-ban 1-8-1 plate felosztásban (kék-átlátszó-kék) imitálható, a vonatablak alsó peremét pedig a SNOT-fal alatti kék csempe adja ki. Így az ablak magassága 1 plate + 7,5 plate (3 SNOT stud), a teljes 9 plate magassághoz a SNOT-fal fölé még 0,5 plate magasságú, kék alkatrészeket kellett varázsolni. Szerencsére ilyen is létezik, a bracket (derékszögű fordító) alkatrészek egyik oldala csak fél plate vastag.

A SNOT-fal lehetővé tette, hogy az ablakegységek között további 1 plate kék elválasztót helyezzek el, így feloldva a dilemmát, amelyet az azonos hosszon elhelyezendő különböző számú ablak okozott (4. ábra). Ez a technika gyakorlatilag minden más, hagyományos ablakkal rendelkező vonat megépítésére használható, a BVmot (5. ábra) elkészülése után LDD-ben ki is próbáltam egy másik Ganz motorvonaton, a “Kissamu”-n is (6. ábra).


4. ábra: BVmot betétkocsik. A két vagon egyforma hosszú, de a másodosztályú 11, az elsőosztályú 10 oldalsó utastéri ablakot kapott.


5. ábra: A teljes szerelvény vagonjai egymás mellett. A kb. 4.5 kg súlyú vonat hajtásáról két PF-vonatmotor gondoskodik, melyet v2-es infravevő vezérel.


6. ábra: BVHmot, azaz “Kissamu” vezérlőkocsi. SNOT-technikával váltottam ki a hagyományos vonatablakot, így a vezetőállás mögött az első ablakközben futó ferde minta is imitálhatóvá vált.

A vonat hajtásrendszerének kiválasztásakor kicsit gondban voltam, az SBrick és a 9V-os vezérlés is szóba jött a Power Functions infrás vezérlése mellett. A 9V-ot végül a motorok ára és nehéz pótolhatósága, az SBrick-et pedig az ára miatt vetettem el, három vagon és a motorkocsi továbbítására a v2-es, nagyobb áramkorlátú infravevő megfelelő választásnak tűnt. A v2-es vevővel a nehéz, 4.5 kg-os szerelvény is viszonylag könnyen mozgatható, valamint a vevő második kimenetére még a későbbiekben rá tudom kötni a leendő homlokfény-világítást és az utastér-világítást. Mivel a hajtás miatt csak egy szabad vevőkimenet maradt, így a homlokfények a Kovács Viktor-féle módosítású LEGO-ledek lesznek (polaritástól függően mindig csak az egyik izzó világít), az utastéri világításról pedig a homlokfények kimenetére kötött módosítás nélküli LEGO-ledek fognak gondoskodni.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://mlvk.blog.hu/api/trackback/id/tr2512697265

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása