Magyar L-es Vasút Klub

Járműbemutató - Albatros gőzös

2019. június 25. - Ashi Valkoinen

Alapadatok

Név: 498-104 Albatros
Készítette: Dömel Máté
Kategória: gőzmozdony

LEGO-adatok

Készült: 2016, október
Átépítés: folyamatos
Építési nagyság: 8WN
Méretarány: 1~42
Hajtás: Technic PF-XL-motor, 1:1 áttétel

Története

A klubban korábban csak egy 424-es gőzös volt, de önerőből nem nagyon volt képes menni. Innen jött a motiváció hogy építsek egyet, ami önerőből, de nem a szerkocsi alatt lévő motorok segítségével képes haladni. Így került szóba a Csehszlovák Albatros ötlete, mert a színvilága is megtetszett (1. ábra).

albatrosz_03.JPG
1.
ábra: Az igazi mozdony Németh Ferenc felvételén.

Persze az LDD tervezés kezdete előtt hónapokig gyűjtöttem képeket, leírásokat és tervrajzokat a mozdonyról. Itt már kezdetem érezni hogy ez nem egy szokásos építés lesz, a hajtókerekek rudazatát és a dugattyúk működéséhez egy egész téli szünetre volt szükség, mire megszületett a működőképes verzió. Nem is beszélve a tényleges hajtásról és persze a hengeres kazánház kialakításáról. Minden nehézség ellenére sem adtam fel, sőt, kezdtem élvezni, hogy egyre jobban értem a valódi mozdony működését is.
Az első tervek 2015 tavaszán készültek, de minthogy még soha nem építettem gőzöst, így a tervezés kezdetén a LEGO cég által készletként kiadott Emerald Night mozdonyt tanulmányoztam és vettem alapul (2. ábra).

albatrosz_01.jpg
2
. ábra: Készletként kiadott gőzös 2009-ből. Fotó: The LEGO Company.

A későbbiekben, ahogy jobban utánajártam, sajnos egyre több hiba merült fel ezzel a mozdonnyal kapcsolatban, így a fő hajtásláncot leszámítva az egészet kibővítettem és teljesen átalakítottam, úgy hogy már felismerhető legyen benne az Albatrosz.
Másfél év tervezés, újratervezés és az alapoktól váló áttervezés után következhetett az alkatrészek beszerzése. Persze ez így egész egyszerűnek hangzik, végül is nem olyan nehéz néhány alkatrészt összerendelni,... vagy mégis? Nos, a valóságban kicsit több, mint fél év alatt és körülbelül 17 országból sikerült minden alkatrészt megrendeli. Így 2 év után elkészült a modell első verziója (3. ábra).

albatrosz_06.jpg
3. ábra: A mozdony első verziója.

Ezzel együtt viszont jelentkezett az összes olyan probléma, amit a tervezéskor nem tudtam tesztelni, pl. csavaró érők S-kanyarban, kanyarok és kitérők bevétele és így tovább. A legfontosabb rész viszont a hajtás maradt, amit muszáj volt javítani. Így az elkövetkezendő néhány évet a tesztelés, javítás körforgása tette ki, ami időnként a kiállítások idejére is kiterjedt.
Az első generációs hajtásláncban még mind a 4 nagytengely hajtva volt (4. ábra) és egyszerű rudazat 1 dugattyúval volt rudazat néven (5. ábra).

albatrosz_02_1.png
4. ábra: Négy hajtott tengelyt tartalmazó megoldás.

albatrosz_04.jpg
5. ábra: Egyszerű rudazat technic-gerendákból.

A probléma azzal volt, hogy itt a sok kis fogaskerék holtjátéka összeadódott és összeakadt a mozgás a kerekeken levő viszonylag szoros rudazattal, emellett a pilot truck (a mozdony első kiskerekes zsámolya) is gyakran siklott.
A második generációs hajtásnál már csak a karimás kerekek (1. és 3. tengely) voltak hajtva (6. ábra).

albatrosz_05_1.png

6. ábra: Hajtás csak a karimás kerekekhez tartozó tengelyek meghajtásával.

Így kiküszöböltem a fogaskerekek és a rudazat megakadását (kevesebb fogaskerék, kevesebb holtjáték). A hajtás többi része továbbra is az Emerald Night hajtásán alapult és ez az összeállítás már megbízhatóan működött. A pilot truck azonban továbbra is sokat siklott. Ezt végül úgy sikerült megoldani, hogy 2 forgáspontot építettem és az alvázhoz csatlakozást nagyjából az első, hajtott tengellyel raktam egyvonalba. A javítások után már jóformán hibátlanul üzemelt.
De mikor lehet tökéletes egy modell? Természetesen, igazán soha. Így én is elkezdtem gondolkodni, hogy mit lehetne még rajta javítani. Mivel az egyszerű rudazat nem volt túl élethű, így elég hamar az átalakítás fő tárgya lett. Miután megértettem, hogy a valóságban hogy működik ez a bonyolult mechanizmus, megvalósítási lehetőségek után néztem. Így tálaltam meg Bricklink-en a Trained Bricks-et , ahonnan tudtam külön, 3D nyomtatott elemeket rendelni. Viszont ehhez át kellett tervezni a teljes hajtást. 2-3 hét alatt ez sikerült is és az új, részletes rudazattal már igazán élethűen néz ki (7. ábra).

albatrosz_07.jpg
7. ábra: A végleges (jelenlegi) verzió nagyjából 3 év alatt készült el.

Dömel Máté

(A külön nem jelölt képek a szerző felvételei.)

A bejegyzés trackback címe:

https://mlvk.blog.hu/api/trackback/id/tr7814912040

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása