Alapadatok
Név: MÁV Bzmot (MÁV 117-es sorozat)
Készítette: Kender Bálint
Kategória: Dízel motorkocsi
Pályaszám: 117 204 (korábban Bzmot 204)
LEGO adatok
Készült: 2018, június
Átépítés: 2018, augusztus
Méretarány: ~1:42
Hajtás: 1 db. Power Functions L motor
Vezérlés: Power Functions infra vevő
Kiegészítők: jelenleg nincs, később beépítésre kerülnek: nyitható ajtók
Története
Két éve feltűnt, hogy Magyarországon nincs sok Bzmot lego modell, így hát rögtön jött az ötlet, hogy én is építhetnék egyet. Tehát megkezdődött a tervezés, mivel ekkor még nem ismertem az LDD-t (LEGO Digital Designer), ezért LEGO kockákkal 3D-ben kezdtem el a modell építését. Az építés kezdetével természetesen előjöttek a problémák is, az első (és legnagyobb ) a tengelyek elhelyezése volt mivel a Bzmot kéttengelyes, ezért az alvázhoz rögzített egytengelyes forgóvázban kellett gondolkodnom.
Ez volt az egész építés legaprólékosabb része, mivel ha túl közel raktam egymáshoz a két tengelyt akkor a jármű eleje a kanyarban ,,elkaszálta” a sínek melletti oszlopokat és az esetleges csatolva való közlekedés (ami később, a mellékkocsi megjelenésével igen nagy jelentőséggel bírt ) is lehetetlenné vált. Ha viszont túlságosan megnöveltem a tengelytávot akkor a kitérőzésnél vérzett el a jármű. Ezeket a problémákat az alábbi képek hivatottak megmutatni (1. ábra):
|
|
1. ábra: tengelyelhelyezési problémák
Miután sikerült megfelelően elhelyeznem a tengelyeket, felgyorsult az építés menete, a motorkocsi eleje tartogatott némi meglepetést, de ezen hamar túlléptem (2. ábra).
|
|
2. ábra: A jármű elejének elkészítésére sok különböző megoldás született de végül ez a SNOT- (studs not on top) technikát használó lett a befutó.
Így 2018 Júniusában elkészült a motorkocsi első verziója, melynek több problémája is volt. A legzavaróbb a jármű elejének oldala volt, ezen a részen a teljes oldalfalat SNOT-technikával készítettem el, azonban ez rendszeresen ,,szétrobbant” a túl nagy feszítésés az egymás mellett lévő túl sok SNOT fal miatt. Ennek megoldására több átépítést is eszközölnöm kellet s végül úgy döntöttem, hogy az egész motorkocsit újjáépítem az alváztól, sőt ekkor már cél volt az is, hogy a jármű saját hajtással is rendelkezzen. Az első nagyobb változtatás természetesen a Bzmot elejét érintette, hiszen itt voltak a legnagyobb problémák, ezeket úgy oldottam meg, hogy csak az ajtót építettem SNOT-ba, a többi falrészt szabályosan felfelé. A hajtás megépítése elsőre egyszerűnek tűnt, de mint a későbbiekben kiderült, messze nem volt az. Az első terv egy felállított LEGO Technic L-motort tartalmazott egyszerű áttétellel (3. ábra).
3. ábra: a hajtás első verziója - az L-motor tengelye a kép síkjára merőleges néz
Végül 2018 Augusztusában elkészült a második verzió mely nemcsak kinézetében különbözött az előzőtől hanem immár önerőből képes volt mozogni (4. ábra).
|
|
4. ábra: a Bzmot 2.változata
Az új gép elkészülte után merült fel az ötlet, hogy mi lenne ha építenék hozzá egy mellékkocsit is. Az építés kezdete nem volt nehéz, mivel a motorkocsi építése után maradtak még elemek a mellékkocsihoz, így hát meg is kezdődött az építés (5. ábra).
5. ábra: az épülő mellékkocsi
A mellékkocsi összerakása gyerekjáteknak számított a motorkocsi kihívásai után. 2018 decemberére el is készüt a legegyszerűbb szerkezetű vagonom (6. ábra).
6. ábra: a kész mellékkocsi
Ezek után jöttek csak a problémák: az egytengelyes forgóvázak miatt különleges csatlást kellett készítenem amelyhez semmi ötletem nem volt, arról nem is beszélve, hogy a motorkocsi az akkori hajtásával nem volt képes a kitérőkön keresztülhűzni a mellékkocsit. a csatlás első verzióját egy cérnadarabbal képzeltem el ami több szempontból sem volt előnyös megoldás, egyrészt a cérna folyton elszakadt másrész kinézetre sem volt túl autentikus és valósághű. Végül a kezembe akadt egy gömbcsuklós LEGO Technic lengőkar amivel végre 2019 februárjára megszületett a megbízható csatlás (7. ábra).
7. ábra a csatlás, mely végre megbízhatóan működik
Azomban a hajtás még mindig nem működött megbízhatóan, mivel a motort nem tudtam megfelelően rögzíteni. Pár hét próbálkozás után végre megszületett a működképes változat, ami ugyan elég furán nézett ki (lásd 8. ábra), de végre működött.
8. ábra: a hajtás 2. verziója
Azonban ez a megoldás is hagyott némi kivetnivalót maga után, ugyanis egy idő után a kardáncsuklóknál kezdett szétcsúszni a rendszer. Ezzel sokáig éltem együtt mondván, hogy nincs jobb megoldás. Végül 2019 novemberében eldöntöttem, hogy ezzel is kezdek valamit. Kicsit vicces módon az első elképzelésem módosított változata lett a nyerő megoldás, melyben a motort a plafonról belógó elemek tartják a helyén.
|
|
9. ábra: a végleges (jelenlegi) hajtás és a motor felfogatása
Végül 2019 Novemberében elkészült a Bzmot motorkocsim a mellékkocsijával, de mint mindenki, úgy én is találtam alakítanivalót a szerelvényen. Ez nem volt más mint a kocsik eleje, itt ugyanis a lámpákat tartó kis SNOT-os szelvények fél plate-tel kilógtak az oldalsíkból. Ezt egy bracket nevű fordítóval küszöböltem ki melynek vékonyabb része csupán fél plate vastag (10. ábra).
|
|
10. ábra: az orr kilógó részének változtatása
2020 februárjában ezzel is elkészültem (egyelőre még csak a mellékkocsi van kész, a motor még várat magára anyaghiány miatt), a szerelvény elérte a jelenlegi állapotát. A közeljövőben, miután a nyitható ajtók is beépítésre kerülnek, nem tervezek változtatni semmit, de ki tudja mit hoz még a következő pár év? Most pedig következzen a szerelvény jelenlegi állapotáról néhány kép (11. ábra)!
|
|
|
|
11. ábra: A szerelvény jelenlegi állapota. A Flirt mellett eltörpül a kicsike :D .
A bejegyzésben szereplő képeket Kender Bálint, a motorkocsi és mellékkocsi építője készítette. Bálint munkásságát a YouTube-csatornáján is követhetitek!