Alapadatok:
Név: ÖBB RailJet Taurus
Készítette: Dömel Máté
Kategória: Villanymozdony
LEGO adatok:
Készült: 2021 Nyár
Átépítés: 2014 - 2021 több alkalommal is.
Építési nagyság: 8WN
Hajtás: LEGO Pf vonatmotor
Méretarány: 1:45
Története:
Az egyik legelső LEGO vonatom egy ÖBB RailJet és annak is Taurus mozdonya.
1.ábra: A mozdony legújabb, jelenlegi formája.
Ezt az idők során, ahogy egyre több építési technikát ismertem meg és egyre újabb elemek jelentek meg, jó pár alkalommal átépítettem és folyamatosan fejlesztettem, midig éppen a legjobb tudásomhoz mérten. Ennek a fejlődésnek szeretném most pár nagyobb lépcsőfokát bemutatni.
Az egész valamikor 2014 körül kezdődött. Ekkor kezdtem el kísérletezni a mozdony főbb vonalaival, döntött orrával és egyéb jellegzetes vonásaival.
2.ábra: A mozdony egyik első design-ja még 2014 körül.
Ekkor még az erősen szögletes wedge kockákkal oldottam meg az orr kiképzését, ami miatt viszont meglehetősen aránytalan és darabos lett az áramvonalas forma
A 2014-es Vasúttörténeti Parkban megrendezett Temofeszten szerepelt először az elkészült mozdony.
3.ábra: Az első elkészült változata a 2014-es Temofeszten.
2016-ra már átesett pár átalakításon. Javítottam a hosszán, ütközőkön, festésmintán finomítottam és kiegészítettem a sötétszürke sávval megannyi apró részlet javítása mellett. Ekkor már egy vagon és a vezérlőkocsi építése is szépen haladt.
4.ábra: 2016 márciusában
De az orr szegletes megoldásával továbbra sem voltam kibékülve, így nyár elejére ezt is sikerült orvosolni, bár a homlokfények megvilágíthatósága erősen korlátozott volt, mivel csak oldalra tudott világítani, előre nem. Ekkor kezdtem rájönni, hogy érdemes számolni dőlésszögeket, íveket, stb és nem csak úgy szemre próbálkozni.
5.ábra: Új áramvonalas orr design 2016 nyár elején.
A következő lépés egy kevésbé látványos, de annál fontosabb átalakítás volt főleg a vezérlést és elektronikát tekintve. Ekkor cseréltem le a régi RC vonatalapot saját épített alvázra és egy Technic AA elemdobozra.
6.ábra: 2018. Már saját tervezésű alvázzal.
Ekkor már majdnem jó volt, de pár apróság továbbra sem hagyott nyugodni. A legjelentősebb ezek közül, hogy a homlokfények mögötti LED nem tudott előre, csak oldal irányban világítani. De emellett az orr dőlésszögén is javítanom kellett, az ütközőivel sem voltam egészen kibékülve, a pályakotrók, tető vonalvezetés és még sok apróság várt javításra. Így újból teljesen darabjaira szedtem és a nyár folyamán újraépítettem, immár jelenlegi formájába.
7. és 8. ábra: A mozdony jelenlegi verziója.
Az eltelt idő alatt nagyon sok segítséget és inspirációt kaptam Raáb Donát-tól, amit ezúton is szeretnék megköszönni.