Alapadatok
Név: MÁV IC+
Készítette: Dömel Máté
Kategória: személykocsi
LEGO-adatok
Készült: 2016, március
Építési nagyság: 8WT
Méretarány: 1~42
Hajtás: nincs
Története
2014 végén olvastam először a MÁV IC+ vagon tervéről. A vagont nemzetközi IC vonatokhoz tervezték. Egyenlőre 2 darab létezik ebből a vagontípusból. 2015 decemberétől a Budapest-Prága-Hamburg vasútvonal EuroCity és EuroNight vonataiban állították őket szolgálatba.
1. ábra: Első ic+ vagonom laposokból kirakott mintával
Az új festésminta úgy megtetszett, hogy rögtön meg is terveztem LDD-ben. Persze a teljesen íves festésmintával nem volt egyszerű a tervezés. Eleinte kicsit szögletes lett ez a minta (lásd 1. ábra), de a későbbi modelleken már finomítottam rajta.
2. ábra: Az új színtervre átfestett étkezőkocsi, itt már SNOT-technikával finomított mintákkal.
A 2. ábrán már az IC+ színvilágra átfestett étkező látható, ahol a továbbfejlesztett minta látható. Ez úgy jött létre, hogy 2 bütyök távolságon egymással szembenéző 1x1-es ’’sajt’’ nevű tetőalkatrészek vannak beforgatva. Ez egy minimális feszítéssel jár, de ez nem okoz problémát a járműszerkezetben.
Majd eljött az a pillanat, amikor elhatároztam, hogy kéne egy vezérlőkocsi a szerelvény végére a tolt üzemű járatáshoz. A probléma az volt, hogy nem volt az IC+-hoz hasonló festésű vezérlőkocsi. 2015-ben jelent meg Lenkei Balázs Kelet Csillaga nevű terve egy, a RailJet-hez hasonló szerepet betöltő IC szerelvényről (3. ábra).
3. ábra: Lenkei Balázs terve a MÁVjet-ről.1
Igaz, ez még a mai napig csak látványterveken létező szerelvény, nekem viszont pont jól jött. Így azon nyomban elkezdtem tervezni a vezérlőt. Természetesen ez sem volt olyan egyszerű, mint előzőleg elgondoltam, hiszen itt egy több színű orr-részt és döntött ablakot kellett beszerkeszteni. Nem is kellett hozzá sok idő és már alakult is a kézzelfogható LEGO-modell (4, 5, 6. ábrák).
4. ábra: A szélvédő és az azt határoló ferde sáv felfogatása
5. ábra: A kész vezérlőkocsi.
6. ábra: A kész vezérlőkocsi terepasztalon.
Dömel Máté
1: Forrás: http://iho.hu/hir/formatervezesi-dijas-kelet-railjetje-150926