Magyar L-es Vasút Klub

Síngeoemtria - 3. rész

2016. szeptember 22. - Ashi Valkoinen

4. Egyenesekből épített nagy sugarú ívek, nem-LEGO sínek

A LEGO-kockákkal dolgozó vasútmodellezőknek a legnagyobb építési kihívás a LEGO-által gyártott íves síndarab kicsiny pályaívsugarából adódik. A nyomtávhoz arányos, 8 stud széles vonatok méretarányát figyelembe véve a LEGO-sínek pályaívsugara kb. 13 méter. A nagyvasúton, de még a villamosüzemekben is legalább 50 méteres pályaívsugarak vannak, nagyvasúti járműveknél pedig inkább 100-150 méter ennek a minimumértéke, s az 50 méteres érték csak műhelyi mozgások során elfogadható. S hiába építjük meg a vonatunkat olyanra, hogy be tudja venni a kanyart, a 64 stud hosszú kocsik nem néznek ki túl jól a 40 stud sugarú köríveken, vontatáskor pedig a motorok élettartamára nézve károsan ható oldalirányú erők is fellépnek, ráadásul egy hosszabb egyenes végén nagyon könnyű leröpíteni gondosan megépített vonatunkat a pályáról.

Ez a fejezet a Holger Matthes által kitalált építési technika (Railbricks #1, 2007, pp. 32-33) adta lehetőségeket és a nem a LEGO által gyártott síneket fogja bemutatni. Ahogy a fejezet címe is sugallja, úgy próbálunk nagy sugarú íveket építeni, hogy nem használunk fel íves elemet hozzá, csak egyeneseket. Na de hogyan?

A trükk az, hogy nem nyomjuk, pattintjuk össze teljesen a síneket, hanem az egyik oldalon fél stud „lyukat” hagyunk a talpfák között. Az így összerakott sínek még vezetik az áramot, mert a fémes részek összeérnek, de ez a törés egy kis szögelfordulású kanyart hoz létre számunkra. A síneket a törés belső oldalán az 1×4-es laposból 2×2-es laposba hajtogatható zsanérral foghatjuk össze, a külső oldalon pedig egy fél studot eltoló „jumper” alkatrészt kell az egyik sín alá tenni. De talán egyszerűbb, ha megnézzük ezt a videót:

https://www.youtube.com/watch?v=X-9DbhEs37k

Holger Matthes és több nyugat-európai kiállító 180 fokos fordulást lehetővé tevő „félkör”-öket építettek a technika segítségével, ahol hosszú, nehéz szerelvények suhantak kecsesen, szorulás és sebességtúllépés okozta siklások nélkül. Azonban ez a technika nemcsak az amúgy sok helyet igénylő, 1,9 méter pályaívsugarú fordulók (19. ábra) építésére alkalmas, hanem a korábban megismert geometriáknak is hasznos kiegészítője lehet. Nézzünk ezekre pár példát!



19. ábra: Nagy sugarú ív egyenes szekciókból megépítve. 24 síndarab segítségével építhetjük meg. A BlueBrick szoftverben a síneket 4 fokos szögeltéréssel illesztettük, a nagy sugarú technikában az egyenesek elméletileg 3,91 fokos szöget zárnak be. Az utolsó kapcsolatnál csak 2 fokot fordítottam az egyenesen.

A fordulónál sokkal helytakarékosabb, ám szép megoldást hoz a vágányok elhúzása, széthúzása (20. ábra). Sokszor szembesülünk azzal a problémával, hogy a párhuzamos vágányoknak valahol a legelső, máshol a második vagy harmadik alaplapon kellene futnia. Az első cikkben alkalmazott technikák segítségével csak két alaplapot tudunk „ugrani” (3 íves, egy egyenes, 3 ellenkező ív beiktatásával), a kis sugarú íveken való tekergés nem annyira szerencsés. Az egyenesekből épített ívekkel sokkal szebb megoldásokhoz jutunk.


20. ábra: Vágánytengely elhúzás 16 és 32 studdal (fél és egy alaplap). A fél alaplapnyi elhúzás könnyedén kijön BlueBrick-ben is, az egész alaplapos elhúzásnál a sárga pettyek a nem teljesen jó csatlakozásokat jelzik, de a valóságban némi igazgatással ez a technika is kijön.

Használjuk fel a vágánytengely-elhúzásokat váltókörzetek építésére! Az előző cikkben kicsit szenvedősen (vagy vágással) sikerült csak két párhuzamos vágány közé váltókapcsolatot építeni. Egy fél alaplapos elhúzással ez többé nem gond (21. ábra).


21. ábra: Vágánytengely széthúzás váltókapcsolatok beépítése céljából. A váltókapcsolatok közé peron is kerülhet, s a két átmenő vágányból is további vágányokat lehet kiépíteni kitérők és az előző cikkben megismert technikák segítségével.

Nézzünk pár példát a valóságból is a technika alkalmazására! Teunis Davey (Ausztrália) állomásának váltókörzetét a 22. ábra mutatja be. Teunis a két átmenő vágány közé beékelt egy félreállásra szolgáló vágányt, a két átmenő vágányt a fenti technikával távolította el egymástól. Saját állomásomon 2012-ben szintén alkalmaztam ezt a technikát, a két párhuzamos vágány eltávolításával lehetővé vált egy szélesebb peron megépítése (23. ábra).


22. ábra: Teunis Davey állomásának váltókörzete.


23. ábra: A vágánytengely széthúzás lehetővé tette a széles peron építését.

Ha úgy érezzük, az 1,9 méteres pályaívsugár nem elegendő, Holger technikáját lehet még nagyobb sugarú ívek építésére is felhasználni. Saját fejlesztésem, hogy a két egyenes szegmens külső oldalát nem fél studra (10 LDU), csak fél plate (4 LDU) távolságra távolítjuk el egymástól. A fél plate távolság előállításához egy derékszögű fordító elemet (bracket) használok, melynek laposabb felén a 2×2 bütyök közé ékelem be a szomszédos sín talpfáját (24. ábra). A technikával 4,56 méter pályaívsugarú ívek építhetőek, ezek helyigénye azonban már egy teljes forduló esetén felszökik 9,25 méter × 9,25 méter területre! Egy 90 fokos részhez 56 egyenes sín felhasználására van szükség, a teljes körhöz 224 darab kell!


24. ábra: Még nagyobb sugarú ívek előállítása derékszögű fordító segítségével. Az ív belső oldalán a sínek összeköthetőek az 1×4-es zsanérral.

Nem-LEGO sínek

Szinte minden építő nagyobb sugarú sínekre vágyik, de a fenti, egyenesekből épített íveknek nem minden rendezvényen jut hely, vagy egyszerűen nem rendelkezünk ennyi egyenessel. A LEGO fájó módon sosem adott ki az ismert 40 stud sugarú íveknél nagyobb sugarú ívet, a flexibilis sín, bár nagyobb sugarú ívek építésére is alkalmas, csúnyasága és terepasztalon való használhatatlansága miatt (nem vezeti az áramot és kattog-csattog rajta minden jármű) nem nyerte el a közösség tetszését. Így az igény továbbra is megvan a nagyobb sugarú sínekre, melyet több különböző személy, cég próbált gyártani. A legismertebb ezek közül az ME-Models, mely csapat egy Kickstarter kampány segítségével szerezte meg a gyártáshoz szükséges tőkét. Sajnos azonban egyelőre csak műanyag sínből érhetőek el az 56,72,88 és 104 stud sugarú ívek, a létező, ám sorozatgyártásban nem lévő fémes verzióval kapcsolatban sajnos két éve nincsen fejlemény. Szintén most indult a Kickstarteren az Eurobricks-es felhasználó, coaster kampánya, aki 3D nyomtatható 328 stud sugarú íveket és 200 stud sugarú váltókat is tervezett. Kíváncsian várjuk a fejleményeket.

Az különböző sugarú ME-Models termékeket a 25. ábra foglalja össze:


25. ábra: ME-Models sínek. A legbelső kör íve gyári LEGO-ívekből áll össze, onnan kifelé haladva 56, 72, 88 és 104 stud sugarú ívek vannak. Tökéletes lehetőség párhuzamos íveket építeni.

 

 

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://mlvk.blog.hu/api/trackback/id/tr9411734771

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása