Dömel Máté írása
Eddig a szabadon futó kerekekhez a szabvány LEGO 3x6-os kerékházakat használtam (1. ábra).
1. ábra: 3×6-os kerékház - 1991 óta a vasúti készletek szabadonfutó tengelyeihez ezt az alkatrészt kapjuk.
Viszont az idő előrehaladtával és főleg a vagonok méretének, súlyának növekedésével feltűnt, hogy a vagonok nem gurulnak olyan könnyedén. Kísérletezések után egyértelművé vált, hogy nagyobb teher alatt és relatíve sok futás után (ez esetünkben több tucat kilométerben értendő) a kerekek fém tengelye hajlamos belemélyedni a műanyag házába.
Ezek után kezdtem alternatív, akár nem-LEGO megoldások után kutatni. Ekkor akadtam rá a golyós csapágyakra és jobban utána néztem, hogy lehet-e olyan kis méretben kapni, ami belenyomható egy technic brick-be (2. ábra).
2. ábra: Golyós csapágy egy 1×4-es technic brick középső foglalatában.
A Brick Model Railroader oldalán találtam meg a megoldást, az oldalról lehetett volna rendelni kész, csapágyazott kerekeket technic kockákkal. További kutatómunka után megtaláltam ezeket a csapágyakat MR52ZZ néven, amelyeket viszonylag olcsón lehetett rendelni itt (az egyetlen hátránya, hogy sokat kell várni a szállításra). Az új, már technic brick-es rögzítéshez viszont új forgózsámolyokra volt szükség (3. ábra). Így sokkal több részletet meg lehet valósítani a forgóvázon is , hogy még élethűbb legyen a modellünk.
3. ábra: Épített futó forgóváz már csapágyazott tengelyek köré.
A kerekek kapcsán a régebbi, a fém tengellyel átszúrt kereket szükséges használni. Ezek stabilak (a kerék nem tud leesni), illetve a régebbi tengelyek vékonyabbak kicsit és így könnyebben lehet ezeket átszúrni a csapágyakon. A LEGO-alkatrészek rendelésére szolgáló globális piac, a Bricklink a kettő között ismeri a különbséget, a régebbi, fémtengellyel átszúrt kereket tartalmazó ház kódja 2878c01, az újabb alkatrész, ahol már a futó kerék csak épp bepattan a tengelyvégre, 2878c02 kódon érhető el.
Összerakás:
Ha már megvannak a csapágyak és a megfelelő kockák is, a következőkre érdemes figyelni az összeszerelésnél:
1. lépés: a csapágyakat bele kell nyomni a kockába, ügyelve arra, hogy szigorúan vízszintes felületen álljon a kocka és még rajta a csapágy és függőlegesen nyomjuk azt bele (4. ábra). Ehhez én például vízszintesre állított satut használok, a nyomófejekre kis fémlapokat helyezve, hogy ne sértse meg a recés fej a kockát.
4. ábra: Csapágy illesztése a LEGO-kockába sík felületen.
2. lépés: a tengelyről finoman le kell húzni az egyik kereket (ez igényelhet kicsit több erőt esetenként).
3. lépés: a tengelyre kb. 1 mm hosszúra vágott csődarabkát (Hose, rigid 3mm a Bricklink kategóriája) kell húzni. Ez távtartóként szolgál, hogy a kerék ne súrlódjon a forgóváz fő részével. (Ez a kis csődarab nem fogja lassítani, mivel együtt mozog a kerékkel és a csapágy forgó részével). Ilyen távtartó minden kerék mögé kell!
4. lépés: a tengelyvéget át kell tolni a két csapágyazott kockán (5. ábra) és a túloldali távtartót is fel kell rakni.
5. ábra: Félkész csapágyazott tengely.
5. lépés: a kiálló tengelyvégre vissza kell nyomni a korábban levett kereket.
Ha több ilyen kockából rakjuk össze a zsámolyt (6. ábra) és nem két, hosszabb technic kockát használunk, fontos, hogy ezek a kockák teljesen szintben legyenek egymással és legyen masszív és stabil a forgóváz.
6. ábra: Kész forgóváz alulról. A képen látható forgóváz esetén a két csapágyazott tengely külön kockákban van rögzítve, ebben az esetben fontos, hogy az alkalmazott építési technikákkal elég merevséget adjunk a forgóváznak, hogy a két tengely szintben legyen.
Tapasztalatok:
Jelenleg a Campona Kockapark állandó kiállításon futnak tartós tartampróbán csapággyal ellátott vagonok. A korábban bemutatott IC+ kocsijaim, valamint Raáb Donát BVmot motorvonatának nem hajtott kocsijai kaptak ilyen modernizált forgóvázakat. A csapágyazott kocsikkal vonatszakadás és a mozdony erőlködése nélkül elérhetővé vált két motorral 5-7 személykocsi üzembiztos továbbítása, mind húzott, mind tolt üzemmódban. További előny, hogy a PF V2 IR-vevővel és két PF-vonatmotorral szerelt vonatok technic (AA) elemdobozzal korábban két régi forgóvázú kocsit vontatva kb. 5-6 üzemórát bírtak lemerülés előtt, ez az időtartam négy csapágyazott kocsit vontatva is 9-10 órára ment fel, míg két csapágyazott kocsi vontatása esetén 13-15 óra üzemidőt is sikerült elérni.
Következő blogbejegyzésünkben videós bemutató segítségével bizonyítjuk be a csapágyazás előnyeit!