Magyar L-es Vasút Klub

M61 Nohab - A legenda újjászületése

2021. szeptember 30. - Dömel Máté

Alapadatok:

Név: M61 019 Nohab
Készítette: Kender Bálint
Kategória: dízelmozdony

LEGO adatok:

Készült: 2019 március
Átépítés: 2021 május-június
Építési nagyság: 8WN
Hajtás: LEGO Pf vonatmotor
Méretarány: 1:42

valos.jpg

1 ábra: a 001-es Nohab Szentlőrinc állomáson

Története:

A legendásnak mondható M61-es mindig is lenyűgözött formájával, méreteivel és apukám is rajongott a típusért. Mivel nem találtam Magyarországon LEGO Nohabot, elhatároztam, hogy építek egyet én!

Elsőként el kellett döntenem, hogy milyen színben építem meg a mozdonyt. Az egyik variáció a bordó kasztni fehér cirmos csíkokkal az elején, a másik a teli narancssárga mozdonyszekrény volt. A cirmos színtervtől hamar elálltam, mivel ebben az esetben a mozdony orrát matricázni kellett volna. Maradt tehát a narancs színű mozdony. A narancs helyett a piros szín alkalmazása mellett döntöttem, mert piros színben többféle alkatrész érhető el. A mozdony elejét elég egyszerűen építettem meg nem foglalkozva a bedöntéssel (2.ábra), így a ,,turcsi orr “ nem volt az igazi. Hamarosan el is készült a mozdony, ami alá először három helyett csak kéttengelyes forgóvázak kerültek és csak a díszléceket alakítottam ki úgy mintha három tengelyes lenne a forgóváz

img_0871.jpg

2. ábra: Háttérben a gép első verziója az állomásomon

Időközben átépültek a V43-as mozdonyaim és kezdtem látni, hogy a Nohab túl rövid ráadásul az elejével is szerettem volna kezdeni valamit úgyhogy az alapoktól kezdtem újra. Ezúttal nem szemmérték alapján hanem jellegrazj segítségével dolgoztam. Az első cél az orr-rész átépítése volt, ezért azzal kezdtem. Először az otthoni kockákból készítettem egy prototípust, amit már csak le kellett másolni piros alkatrészekből.

image1.jpeg

3. ábra: az orr rész mintaverziója

Hamarosan meg is érkezett az első csomag alkatrész az új mozdonyhoz és kezdődhetett az építés. Mivel az orr-részt csak ,,másolni” kellett, nem volt semmi nehézség az építésben.
A mozdony oldalán található ablakokat is részletesebben kidolgoztam illetve a szellőzőrácsok is átalakultak.

image2.jpeg image3.jpeg

4ábra: a mozdony orra építés közben

Mivel a mozdonyszekrénnyel jól haladtam, elkezdhettem gondolkodni a forgóvázakon is. Mindenképpen három tengelyes forgóvázakat szerettem volna, nem akartam egy hat tengelyes mozdonyt négy tengellyel megépíteni. A kéttengelyes vonatmotorra ráépítettem egy a motorhoz képest elfordulni képes tengely és kész is volt a forgóváz, így már csak a díszlécek hiányoztak.

img_1190.jpg

5. ábra: a forgóváz belső felépítése

A díszléceket nem kellett túlbonyolítanom mivel az eredeti gép forgóváza a  következőképpen néz ki: vaskos forgóvázkeret rajta a kerékagyakkal melyek felett egy-egy fékhenger foglal helyet. Ezt elég egyszerű volt reprodukálni viszont a díszlécek egy magasságban történő rögzítése okozott némi fejtörést.

img_1191.jpg

6. ábra: a kész díszlécek

Ezek után már csak a forgóváz mozdony vége felé eső részét kellett megreformálni. Az itt található sárga-szürke résznek követnie kell a mozdony ívesen szűkülő orrát. A mozdony első verziójánál nem is foglalkoztam sokat ezzel a résszel mert olyan kevés volt itt a hely, hogy nem igen tudtam bármit is kezdeni vele. Azonban most több időt fordítottam ennek a résznek a kidolgozására is és végül a sarkok SNOT-ban való megépítésével sikerült egy kis ívet belevinni a forgóváz elejébe.

img_1189.jpg image0.jpeg

7. ábra: a teljes forgóváz és a szűkülő orr-rész

A forgóváz elkészülte után, még egy csomag megérkezésével el is készült az M61-es. Már csak mozgásra kellett bírni, ám ez sem volt olyan egyszerű, mivel a három tengelyes forgóvázban lévő motor kerekei folyton felemelkedtek a sínről ( ilyenkor csak a harmadik, elfordulni képes tengely ért a sínhez). Ez a ,, harmadik tengelyen való "fennakadás” olyan méreteke öltött, hogy a mozdony egyenesben, kocsik nélkül sem tudott mozogni. A harmadik tengely megszüntetése természetesen szóba sem jöhetett mivel ez volt az átépítés egyik oka. Végül a mozdony összes kerekéről le kellett szednem a tapadógyűrűt és a motor kerekeire pedig duplát kellett raknom, hogy a motor előbb a sínhez érjen, mint a harmadik tengely. Ezzel a problémák sorának végére értem és elkészült a legendás M61 019 LEGO verziója!

9.jpg5_1.jpg

8. ábra: a kész mozdony

A bejegyzés trackback címe:

https://mlvk.blog.hu/api/trackback/id/tr3016645936

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása