Magyar L-es Vasút Klub

Járműbemutató - FMK-007 mérőkocsi

2024. október 27. - Ashi Valkoinen

Alapadatok

Név: FMK 007
Készítette: Szüts Donát
Kategória: speciális kocsi / mérőkocsi

LEGO-adatok

Készült: 2023. szeptember – 2024. június
Építési nagyság: 8WN
Méretarány: 1/45
Hajtás: nincs

Története:

Miután több magyar vonatkozású járművem már megkapta a felújítást, úgy éreztem, elérkezett az ideje egy újabb építésének. Ezzel hát elkezdődött egy hosszas folyamat, mialatt több járműről néztem képeket, kerestem már megépített LEGO verziókat róluk és próbáltam szűrni azokat, amelyeket senki nem csinált meg eddig. Ekkor jött az ötlet, hogy mi lenne, ha folytatnám a régi, évekkel ezelőtt félbehagyott FMK 007 tervemet. Szerencsére az évek során sokat fejlődtem (1. ábra) és jóval több referenciafotó állt rendelkezésemre, így neki is láttam.

01_1.jpg

1. ábra: A régi és az új minta első verziója közötti különbségek

Az tervezés az elején könnyen ment, ám hamar nehezedni kezdtek a dolgok, ahogy a nem éppen LEGO-barát impulzusjel felé haladtam. Az odáig viszonylag szimpla építési technikákat használó modell gyorsan átalakult egy feszülő, instabil rettenetté. Az oldalfalon felfele haladva realizáltam, hogy itt is sok munkám lesz, mivel a váltakozó sávokat nem lehetett egymásra épülő egész laposokból (plate-ekből) összerakni, ezért érdekes megoldásokhoz kellett nyúljak. Az úgynevezett neck bracket alkatrészeket fejjel lefelé fordított laposok tartják a helyükön, mivel, ha azokat a másfél lapos vastag kék sávra erősítettem volna, a narancssárga vonalat csak csempékből tudtam volna megépíteni, amiket viszont hely szűkében nem tudtam volna megfogatni (lásd 2. ábra).

02_1.jpg

2. ábra: A helytakarékos fél és másfél lapos vastagságú csíkok.

Miután elkészült az oldalfal könnyebbik része, elérkezett az idő a nehezebb és összetettebb impulzusjel elkészítésére. Szépen sorban haladtam, próbáltam tartani az arányokat, amikor valami nem jött ki, megpróbáltam leegyszerűsíteni, majd a végén sikerült megalkotnom az első működőképes verziót (3. ábra). Már ekkor is megfigyelhető, hogy figyeltem olyan részletekre, mint például, hogy a minta utáni széles ablak a többihez képest kintebb van az oldalfal síkjához képest. Ennek a valósághűségen kívül fontos strukturális szerepe is van, mivel az így felszabaduló helyen meg tudtam fogatni egy csomó részét az alapból instabil jelnek.

03.png

3. ábra: Az impulzusjel első verziója.

Miután elkészítettem ezt a verziót, a terv pihent egy kicsit, majd nagyjából 2 hónappal később megint nekiálltam fejleszteni. Ekkor lesz résmentesebb a minta, új tetőt kapott, illetve a kocsivégeket, zsámolyokat is átdolgoztam (lásd 4. ábra).

04_1.jpg

4. ábra: A digitális tervben véglegesített impulzusjel.

A tervezési fázisban gondot okozott még a normál személykocsiktól eltérően, a kocsiszekrényhez képest más színű kocsivég, ami a limitált hely és sok belógó alkatrész miatt kevés helyen került megfogatásra. Ezen kevés hely egyik, hanem a legfontosabb példája a tető (ami mellesleg nagyjából az egész kocsit tartja egyben), mivel szinte az egész onnan, minimális megerősítéssel, van lelógatva (5. ábra). Előrefelé történő kibillenését csakis a gumiátjáró fogja meg, ami a kocsivég többi részétől függetlenül, az ütközőkkel együtt van rögzítve.

05.png

5. ábra: A tetőről lelógatott kocsivég.

A tervezés befejezése után már csak egy fázis volt hátra, mégpedig a rendelés, amire viszont hosszú hónapokat kellett várjak. Ekkor fontos szempont volt az is, hogy míg tervben működőképes, a valóságban sohasem tesztelt mintázat gondokat okozhat, így minden lehetőségre felkészülve rendeltem extra alkatrészeket, hogy minden fontos darabból legyen pár fel nem használt. (Ez végül nagyon jól jött, mivel az első megépített verzió nagyon feszült, így a maradék alkatrészből át kellett építenem a másodikra 6. és 7. ábra).

06_1.jpg

6. ábra: Az elkészült kocsi első verziós mintája, sajnos ez túlságosan feszült, így kisebb átalakításokra volt szükség.

07_1.jpg

7. ábra: A végleges jel, ez már nem feszül annyira és jóval résmentesebb.

Ezzel el is készült a mérőkocsim, amit egy héttel később be is mutattam a hűvösvölgyi kiállításunkon. Őszinte örömmel tölt el, hogy ezt a projektet be tudtam fejezni és remélem mihamarabb készíthetek egy hasonlóan bonyolult festésű kocsit. (A 8. és 9. ábrán az elkészült kocsi található az első kiállításán.)

08_1.jpg

8. ábra: A kocsi egyik oldala.

09_1.jpg

9. ábra: A kocsi másik oldala.

Meg szeretném még külön említeni a MÁV KFV Kft. dolgozóit és egy kedves barátomat is, akik készségesen segítettek egy valós és LEGO együttállást összehozni! (10. ábra)

10.jpg

10. ábra: A LEGO modell és a valós mérőkocsi egymás mellett.

A bejegyzés trackback címe:

https://mlvk.blog.hu/api/trackback/id/tr5418717428

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása